3. hra – Záchrana ostrovů
Když jsem tuto hru kdysi dávno organizoval poprvé, netušil jsem ještě, že jednou bude mít až palčivou aktuálnost. A stalo se – při katastrofálním zemětřesení v Asii na konci roku 2004 se přihodilo něco podobného…

pohadkaHru je možno hrát venku i v místnosti. Pro hru potřebujete drobné mince, např. jedno či dvou korunové nebo jiné vhodné žetony, kterými se dá házet podobně, jako mincemi (případně se dá házet i těžkými koulemi jako u hry “petanque”) a dále potřebujete křídu na nakreslení herního plánu. Herní plán představuje souostroví různě velkých ostrovů. Herní plán může být kruhový (hráči stojí okolo kruhu) nebo s rovnou hraniční čárou (hráči stojí před touto hraniční čárou). Záleží asi především na ploše, kterou máme k dispozici. Kruhový hrací plán vyžaduje větší plochu. Důležité jsou také fyzikální vlastnosti plochy, na níž se hraje, lepší je drsnější povrch, aby po něm žetony po dopadu příliš neklouzaly.

Motto hry – jedno souostroví v Tichém oceánu bylo zasaženo přírodní katastrofou. Bylo zachyceno rádiové volání o pomoc. Říká se v něm, že většina lidé na ostrovech se zachránila, protože včas utekli do hor ve vnitrozemí. Všechny vesnice a města však jsou zničené, lidé přišli téměř o všechno a mají jen velmi malé zásoby jídla. Nutně potřebují léky pro zraněné a potraviny. Moře je ale velmi rozbouřené, takže není možno vyslat k ostrovům lodě. Je tedy potřeba dopravit pomoc na ostrovy letecky. Ale ostrovy jsou zdevastované a půda je po silných lijácích rozbahněná, takže letadla zatím nemohou na ostrovech přistávat. Musí kontejnery s pomocí na ostrovy pouze shazovat.

Všichni hráči představují piloty, házecí žetony jsou kontejnery s pomocí. Každé letadlo (hráč) dostane stejný počet kontejnerů, jeden kontejner obsahuje pomoc např. pro 100 lidí (zvolte podle svého uvážení), proto je potřeba shodit na každý ostrov příslušný počet kontejnerů. Je tedy potřeba zvolit adekvátní počet obyvatel ostrovů vůči počtu hráčů a žetonů, aby hra svou náročností odpovídala věku a zdatnosti hráčů. Hrají všichni – i ten, kdo připravil plán ostrovů. Úkolem je zachránit co nejvíce lidí na ostrovech. Hráči se proto musí dohodnout, kdo si troufne házet na malé ostrovy, kdo chce naopak házet raději “na jistotu” na velké ostrovy apod. Účelem tedy není ukázat, kdo háže žetony nejlépe, ale optimálně využít schopností každého hráče, abychom “zachránili” co nejvíce lidí na ostrovech.

Při kreslení herního plánu je potřeba na každý ostrov napsat počet obyvatel (např. v celých stovkách – ve vztahu k “záchranné hodnotě” jednoho žetonu a počtu hráčů apod. – nutno zvolit podle vlastního uvážení). Na velkých ostrovech žije více lidí, na malých méně. Je potřeba zvolit přiměřené počty ostrovů a jejich obyvatel vzhledem k věku a zdatnosti hráčů. Stejně tak je potřeba uvážlivě zvolit vzdálenost ostrovů od kruhové či rovné hraniční čáry. U menších dětí je potřeba počítat s tím, že nedohodí daleko a že minimálně polovina žetonů dopadne mimo. U zdatnějších hráčů lze volit obtížnější podmínky. Musí se to prostě zkusit. Kruhový hrací plán je asi vhodnější, ale vyžaduje větší volný prostor. Hází se z obvodu kruhu. Druhá varianta je určena pro omezený hrací prostor. Hází se od rovné čáry.

Je lepší hrát více kol, protože ani v reálu by jednorázový shoz pomoci nepomohl. Např. můžeme říci, že každé kolo představuje 1 den, že ostrovy je potřeba zásobovat letecky např. 3 až 4 dny apod. Jednou jsme si to trochu zkomplikovali, že před samotným shozem musel hráč proběhnout krátkou překážkovou dráhu, takže když “dolétl” k ostrovům, byl už trochu unaven a nebylo to pro něj tak jednoduché a více se do hry emočně zapojil. U některých hráčů bylo vidět, že do házení dávali vše – šlo přece o záchranu lidí. A když jsme na závěr udělali něco jako poděkování obyvatel ostrovů, pak se někteří hráči neubránili dojetí. Samozřejmě jak kdy. A to je právě na těchto hrách zajímavé i zrádné zároveň – někdy nevíte do poslední chvíle, zda “zaberou”…